воскресенье, 29 октября 2017 г.

Урок Панас Мирний. Жіночі образи роману

Тема. Панас Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Жіночі образи, утвердження народних поглядів на духовне здоров’я людини
Мета: показати психологізм змалювання персонажів роману, їх неоднозначність, пояснювати роль жіночих образів у творі, вміти розкрити їх;
         розвивати навички характеристики літературних героїв; формувати в учнів уміння визначати духовно-естетичні цінності в літературному творі; розвивати логічне мислення, вміння давати оцінку вчинкам головних персонажів;
         виховувати в учнів почуття людської гідності.
Обладнання: ілюстрації жіночих образів
Тип уроку: комбінований урок
План уроку
І. Перевірка домашнього завдання
1.1. Літературна гра «Впізнай героя»
ІІ. Актуалізація опорних знань
2.1. Робота над проблемним питанням
2.2. Слово вчителя
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
3.1. Робота в зошитах
ІV. Засвоєння нових знань та формування на їх основі знань, умінь і навичок
4.1. Слово вчителя
4.2. Перегляд і коментар ілюстраційного матеріалу
4.3. Робота над жіночими образами роману
4.4. Творче завдання
4.5. Складання схеми «Образ жінки - матері»
V. Підсумок уроку
5.1. Складання «Сенкану»
5.2. Підсумкове слово вчителя
5.3. Оцінювання
VІ. Оголошення та коментар домашнього завдання
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
1.1. Літературна гра «Впізнай героя»
1. «Скрізь неправда…скрізь! Куди не глянь, де не кинь – усюди кривда та й кривда!.. Живеш, нудишся, тратиш силу, волю, щоб куди заховатись від неї, втекти від неї, плутаєшся в темряві, падаєш, знову встаєш, знову проступаєш, знову падаєш… не вхопиш тропи, куди йти; не знаходиш місця, де б прихилитися… Сказано: великий світ, та нема де дітися!.. Коли б можна, - увесь світ виполонив, а виростив новий… Тоді б, може, й правда настала!...» (Чіпка)
2. «…Ні, — думав він, — Московщина далеко краща, ніж рідна сторона! Що там? степ та й степ, плуги та борони, та вітер по степу; а люди — кожен сам собі... А тут — чого душа забажала — усе є; а товариші — брати рідні: за ними, як у бога за дверима — і поможуть, і виручать... з ними краще, ніж з батьком та матір'ю!» (Максим)
3. «Чорне кучеряве волосся, заквітчане польовими квітами, чудово вилося коло білого чола; тоненькі пасма того чорного, аж полискуваного, хмелю спадали на біле, рум’яне личко, як яблучко наливчате; очі оксамитові, чорні, - здається, сам вогонь говорив ними…Дві чорні брови, мов дві чорні п’явки, повпивалися над очима, злегенька прикритими довгими густими віями. Сама – невеличка, метка й жвава, з веселою на виду усмішкою, вона так і вабила до себе… » (Галя)
4. «З молодих літ зсушена то працею, то нуждою, суха, як опеньок, тиха, бідненько зодягнута…» (Мотря Варениченко)
5. «…справді душі не чула в Чіпці: так його любила й жалувала! І цяцьок йому надає, й іграшок яких там - полив'яного півника, свистілочку, а їсти – сама не доїсть – йому зоставляє...» (Оришка)
6. «…думала про сьогоднішню розмову з Чіпкою. Думки обступили її, повили, як сиві тумани землю... Вона оддалась їм на волю: робіть, мов, що знаєте; несіть, куди хочете!.. І здавався їй Чіпка не таким гультіпакою та волоцюгою, яким його люди взивали, яким сама вона його щитала до сього дня... Скривджене з самого малку, її сирітське серце догадалося, що Чіпка — не такий... Не гультіпака — лихий чоловік; гультіпака — зло людське, неправда людська! — казало їй серце... У Чіпки й серце добріше, й душа чистіша... А що він п'є?.. То його лихо п'є... недаром він хвалився ним!..» (Христя)
7. «Що ж то на світі робити? ..Уже ж всяк баче, як я працюю… Та що моя праця?... Силу витратила, здоров’я збавила, а тільки що з голоду не мремо…» (Мотря)
8. «Піщани тільки побачили свою «молоду» ззаду – високу, суху, як в’ялу тараню, - коли вона вилазила з пишного ридвана та сунула в горниці, зглядаючи на руки двох хороше зодягнених дівок…» (Пані-генеральша – поміщиця села Піски)
9.  «…Нічого б я у світі не хотів, — шептав він серед таких думок, — тільки б хату теплу, жінку-любку та малу дитинку! А то б — усе мав... Хліба б ми заробили за літо та й зажили б цілу зиму!» (Грицько)
10. «..Сама — невеличка, метка й жвава, з веселою усмішкою на виду, вона так і вабила до себе. Зелена байова керсетка, з червоними мушками, червона в букетах спідниця, на шиї дорогі коралі, хрести, золоті дукати — усе гарно пристало до хорошої дівоцької вроди.…Вона стояла навпроти парубка, як намальована, — наче манила своєю дивною красою…» (Галя)
ІІ. Актуалізація опорних знань
2.1. Робота над проблемним питанням
      Поміркуйте над питанням: Як би склалося життя Чіпки, якщо б він не обрав хибний  шлях? (Міркування учнів)
2.2. Слово вчителя
- Образ Чіпки є неординарним, загадковим, який постав перед нами, як негативний, так і позитивний персонаж. Вчинки героя можуть бути нам за приклад, який не потрібно повторювати. З образу Чіпки можна зробити певні висновки, які можуть допомогти вам  у подальшому житті і не повторювати вчинки героя.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Роман "Хіба ревуть воли, як ясла повні?" – твір багатоплановий, багатий на колоритні постаті. Та особливо зворушливо змалював письменник образи жінок: Мотрі, Галі, Христі, Явдохи. Всі дійові особи якнайповніше розкривають суперечність образу Чіпки, що бореться проти неправди, але і сам починає чинити зло, бо не знайшов правильного шляху до щастя. Саме про жіночі образи, які оточували Чіпку ми сьогодні і поговоримо. Простежимо роль жіночих образів у творі, навчимося розкрити їх. Визначимо вплив жінок на головного героя. І тема нашого уроку: «Панас Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Жіночі образи, утвердження народних поглядів на духовне здоров’я людини».
3.1. Робота в зошитах
- Запишіть у зошити число, класна робота, тему уроку.
ІV. Засвоєння нових знань та формування на їх основі знань, умінь і навичок
4.1. Слово вчителя
       У романі спостерігається певне протистояння «чоловічого» і «жіночого» світів стосовно головного персонажа. Якщо «чоловічий» світ у романі сприймає Чіпку завжди однозначно, знущаючись і висміюючи в дитинстві, не розуміючи його, вважаючи за дивака в часи юності й маючи за пропащого розбишаку після розправи над сім'єю Хоменка, то «жіночий» світ неоднозначно оцінює Варениченка.
       У романі П. Мирного є низка образів жінок-селянок, змальованих автором правдиво і з великою сердечністю. Це – образи матері Чіпки – Мотрі, його баби – Оришки і дружини Грицька – Христі. Давайте ж простежимо роль цих жінок у житті Чіпки.
4.2. Перегляд і коментар ілюстраційного матеріалу
- Погляньте на дошку, де розташовані портрети героїнь нашого уроку.
- Що ви можете про кожну з героїнь сказати?
- Знайдіть із тексту твору описи цих героїнь?
4.3. Робота над жіночими образами роману
- Розглянемо більш детальніше образи жінок, які домінують у творі.
- Для кожного з нас найріднішою жінкою в житті є мама, але для Чіпки найріднішою була його бабуся Оришка. Якою ж вона є?
- Ви вдома робили цитатну характеристику жіночим образам, зачитайте якою ж була баба Оришка? (Цитатна характеристика баби Оришки)
- Ким для Чіпки була баба Оришка? (Баба Оришка для Чіпки була як матір, котра завжди була з ним, виховувала його, для нього вона була дуже близькою людиною, яку він кохав всім серцем)
- Також у творі найповніше зображено образ Мотрі. Образ Мотрі – один із найтрагічніших в українській літературі. Мотря – селянка – біднячка, чесна, невсипуща трудівниця.
- Якою, як для жінки, була трагедія Мотрі? (Перш за все, це ганьба перед селянами, коли її покинув і обманув чоловік, батько Чіпки. Цей період дуже зламав жінку, яка присвятила себе не дитині, а більше праці). Знайдіть цитату, яка підтверджує цей факт.
- Мотря є втіленням людської моралі. Її совість, сумлінність, її душа не дозволяли приховати синів злочин. Вона мати, але вона й людина, що має боротися зі злом.
Мотря – тип трудящої жінки-селянки, зворушливий образ матері-страдниці.
-       З ким у Мотрі були конфлікти? (З Явдохою)
-       Хто такою була Явдоха? (Явдоха мати Галі, яка вела розгульне життя, пиячила)
-       Який жіночий образ є протилежним Мотрі? (Це є Галя – «польова царівна» і «розбишацька дочка» - прагнула ввійти в лихе товариство «тихим янголом-спасителем», а правду, справедливість бачила в любові, доброті, чесності, щирості)
-       Якою була дівчина? Підберіть їй цитатну характеристику.
- Яке ставлення автора до Галі?
- Назвіть позитивні і негативні риси характеру дівчини.
- Якою була доля Галі? В якій сім’ї зростала? (Живе Галя зі своїми батьками на хуторі, далеко від села та людей. Проте погляди її на життя докорінно відрізняються від поглядів її батьків. Галя не піддалася згубному впливові батьків, називає власну хату тюрмою, пеклом)
- У чому знаходить порятунок дівчина, від такого життя з батьками? (Знаходить порятунок в коханні. Дівчина покохала Чіпку, намагалася разом із ним прожити чесно: вибирає нелегкий, але чесний достаток Чіпчиної родини)
- Дайте власну оцінку поведінці і вчинкам героїні.
- Який ще жіночий образ ще спостерігаються у творі? (Христя)
- Якого походження була Христя? Як дитинство вплинуло на життєву позицію героїні?
- Назвіть кращі риси характеру Христі.
- Які причини прихильності Христі до Чіпки?
- Визначте соціальне звучання образу.
- Які проблеми, порушені у романі, пов’язані з жіночими образами?
- Всі ці жінки відіграли помітну роль у житті головного героя. Але крім цього, змальовуючи їх, Панас Мирний показав, що і у найтяжчих обставинах життя, як у Христі, і у найгіршому середовищі, як у Галі, можна залишитися самим собою, незаплямованим, чесним і негрішним, як Оришка. Образ матері в романі є досить цікавим. Мати — це уособлення всепрощення і сліпої любові. І справді Мотря довго не хотіла помічати очевидного, оті нічні походи, погане товариство не пов'язувалися у її свідомості з тими грабунками і вбивствами, про які говорили по всій окрузі. Але, побачивши, яким звіром стала її дитина, Мотря сама ж і донесла на нього, хоч як тяжко їй було розлучитися із єдиним сином. Який би Чіпка не був, але він був частиною її душі і тіла, єдиним годувальником і підтримкою на старості літ.
     Висновок:
Мотря – один із найтрагічних образів української  літератури.
    Баба Оришка – втілення народної мудрості.
    Галя – жертва соціальних умов тогочасної дійсності.
    Христя – уособлення народних поглядів на добро і зло.
4.4. Творче завдання
- Пригадавши всі жіночі образи, ви їх маєте порівняти. Мотрю з Явдохою, Галю з Христею. Користуйтеся цитатними характеристиками, які ви підготували вдома.
4.5. Складання схеми «Образ жінки - матері»
- Перш за все у творі відображено образ матері, який дуже органічно простежується протягом усього твору. Давайте, схарактеризуємо образ Мотрі, матері Чіпки.
- Що ви можете відзначити в образі Мотрі позитивного, а що негативного? (Жінка була працьовитою, справедливою, але в той же час була необачною, слабкою, немудрою)
- Відтворимо все це за допомогою таблиці.
працьовита
вболіває за сина
справедлива
Мотря, мати Чіпки
Необачна, слабка
Немудра, затуркана
Злість через життєві негаразди вміщала на дитині, не мала із станом душевного контакту
 







     4.5. Складання «Сенкану»
- Складіть сенкан про всіх героїнь, про яких говорили на уроці. (Складання учнями сенкану, кожний учень оголошує свій).
Сенкан:
1ряд – іменник
2 ряд – два прикметника
3 ряд – три дієслова
4 ряд – речення, яке узагальнює все сказане
5 ряд – синонім до іменника
     V. Підсумок уроку
5.1. Підсумкове слово вчителя
    Жіночі образи в романі Панаса Мирного сповнені трагізму. Жінки не в змозі змінити своєї долі. Кожна з них, як може, намагається врятувати Чіпку, але всі зусилля виявляються марними. Доля їхня несе на собі сумний відбиток, накладений тяжким, жорстоким життям і несправедливістю, яку вони надто часто зустрічали на своєму шляху.
5.2. Оцінювання
VІ. Оголошення та коментар домашнього завдання
Написати відгук про один із жіночих образів, який найбільше вразив.




















Список використаної літератури
1.     В.В. Лазаревський. Літературні ігри. – К.: 1993. – С. 62-63.
2.     Г. Семенюк, М. Ткаук. Українська література. Підручник для 10 кл. загальноосвіт. навч. закладів (рівень стандарту, академічний рівень). – К: Освіта, 2019. – 352с.
3.     Навчальна програма. Українска література, 10 клас (рівень стандарту,академічний рівень) [Електронний ресурс] / Навчальна програма. – Режим доступу: http://www.ukrlit.vn.ua/10klas.html
4.     П. Мирний «Високий духовний потенціал народу в жіночих образах роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» [Електронний ресурс] / Навчальна програма. – Режим доступу: http://gdz4you.com/literatura/ukrainska-literatura/tvory-ukrainska-literatura/2733-tvrna-temu-visokiy-duhovniy-potencal-narodu-v-zhnochih-obrazah-romanu-hba-revut-voli-yak-yasla-povn.html


Комментариев нет:

Отправить комментарий